صفحه اصلی درباره ما گالری تصاویر تماس با ما ورود کاربران
منوی سایت
امتیاز دهید
پیشخوان
اوقات شرعی
تقویم مناسبتی
دیکشنری آنلاین
تماس با ما

تماس با ما

تقویم روز

چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۸
آمار بازدید

بازدید امروز : ۹

بازدید این هفته : ۳۶۷

بازدید این ماه : ۱۷۸۴

آمار کل بازدید : ۲۸۷۷۳۶

افراد آنلاین : ۲ نفر

آی پی : ۱۸.۲۰۴.۵۶.۱۰۴

 صفحه اصلی محتوای آموزشی مشاهده محتوای آموزشی

 
ارتباط موثر

 ارتباط موثر یکی از عوامل اصلی موفقیت افراد  در عرصه های مختلف زندگی اجتماعی مانند عرصه های تحصیلی،خانوادگی ،شغلی و... است. ارتباط موثر مهارتی است آموختنی ، بنابراین برای کسب آن باید تلاش کرد و حتی باید آموزش دید.مطالبی که در این بخش عنوان می شود مقدمه ای برای آشنائی با روش های موثر ارتباط اجتماعی است به امید آن که مفید واقع شود.   

 

تعریف ارتباط

         فرآیندی است آگاهانه یا ناآگاهانه ، خواسته یا ناخواسته که از طریق آن احساسات و نظرات به شکل پیام هایی کلامی یا غیر کلامی بیان ( تولید) ، ارسال ، دریافت و ادراک می شوند.

          ارتباط عبارت است از فرآیند انتقال و تبادل افکار ، اندیشه ها ، احساسات و عقاید افراد با استفاده از علائم و نمادهای مناسب به منظور تاثیر، کنترل و هدایت یکدیگر.

         اهداف ارتباط

         مهم ترين اهداف در برقراري ارتباط عبارتند از :

         1- براي كنترل كردن، تاثير گذاشتن يا هدايت نمودن ديگران، اين امر ممكن است شامل يك نگاه غضبناك، يك سرفه يا فقط يك بي اعتنايي و ترك محل باشد.

         2- براي بيان احساسات، خنديدن، گريه كردن، ناراحت بودن يا خشمگين بودن، بيان خوشحالي،

         3-  منعكس كردن، بررسي يك موضوع با يك همكار، در خواست بازتاب از افرادي كه يك كتاب را مي‌خوانند، تقسيم احساسات با همسر و فرزندان

         4- تدارك اطلاعات، برنامه ريزي.

         اجزائ ارتباط

         براي برقراري ساده ترين نوع ارتباط، حضور سه عنصر فرستنده پيام، پيام و گيرنده پيام ضروري است. اما هميشه نمي‌توان انتظار داشت كه محتواي پيام، به راحتي و به طور كامل از فرستنده به گيرنده منتقل شود. بنابراين به خصوص در چنين مواقعي حضور عنصر چهارمي به عنوان كانال يا وسيله ارتباطي لازم به نظر مي‌رسد و چون معمولا تنها فرستنده پيام از وسيله استفاده مي‌كند بنابراين باز خورد، به شكل مستقلي عنصر پنجم را تشكيل مي‌دهد.

 

 

         فرایند ارتباط

یکی از مشکلاتی که معمولاً منجر به قطع ارتباط یا ارتباط کم اثر می شود عادات بد گوش دادن است که به مواردی از آنها اشاره می شود.

         عادات بد گوش کردن

         صحبت کردن در زمانی که باید گوش کنید،

         فکرکردن به چیزی که می خواهید بگویید به جای گوش کردن به صحبت گوینده،

         قطع کردن صحبت گوینده،

         گوش کردن به چیزهایی که دوست داریم،

         فکر کردن به چیزهای دیگر در موقع گوش کردن،

         پیش داوری در مورد گوینده ،

         کلیشه ای فکر کردن،

         خود رای بودن،

         توجه به برخی از نکات در گوش کردن منجر به ارتباط بهتر فرد با دیگران می شود ،موارد زیر نمونه ای از آنهاست.

         راهکارهای گوش کردن موثر

         پیچیدگی و اهمیت گوش کردن را درک کنید،

         آماده گوش کردن شوید ( دل بسپارید)،

         خود را با موقعیت وفق دهید،

         روی ایده های اصلی یا نکات کلیدی متمرکزتر شوید،

         به دنبال کشف روابط میان کلمات باشید،

         در قضاوت عجله نکنید،

         تا آخر به موضوعات به ظاهر خشک و بی روح گوش کنید،

         دیگران را به صحبت تشویق کنید،

         با تمام اعضاء و وجودتان گوش کنید،

         یاد داشت بردارید،

         از قانون طلایی گوش دادن تبعیت کنید،

          قانون طلایی گوش دادن

         به دیگران آن گونه گوش دهید که دوست دارید دیگران به شما گوش دهند .

 

نظر دهید . . .           نظرات کاربران

 

 کلیه حقوق این سایت متعلق به دبيرستان شاهد خوشنام زنجان می باشد